Monday, February 26, 2018

黃仁宇「萬曆十五年」

"1587, A Year of No Significance: The Ming Dynasty in Decline" is a very interesting book. It describes the mindset of Eastern Asian people, which, unfortunately, from what I've observed, didn't change significantly after more than 400 years. From my recent re-reading I got a lot of enlightenment and therefore recommended it to Gianluca.

The way that the emperor called for a strike is a creative approach against the entire bureaucracy system. Of course, it also contributed to the declination of the dynasty.

"1587, A Year of No Significance: The Ming Dynasty in Decline" on Amazon

最近正在重閱黃仁宇的著作「萬曆十五年」。我記得第一章「萬曆皇帝」是高一歷史課的指定閱讀資料。或許是出身於非師範體系,唐遠華老師的課程跟傳統歷史課不太一樣。可惜我是讀吳姊姊講歷史故事和錢穆長大的,當年完全看不懂黃仁宇想表達什麼.....

不過近年來經過了反洗腦排毒程序之後,這次重閱我發現我終於看懂了,而且受到很多啟發。很遺憾的是我覺得台灣社會很多思維跟 1587年沒差太多,可以說整個社會還沒完成現代化。我覺得讀這本書可以系統性地了解很多台灣的社會現象與輿論風向。我推薦Gianluca看這本書來了解東亞社會的思維。Gianluca說:

你說你高中老師很特別,會帶學生看特別的課外讀物?這讓我想到某款線上遊戲....
我:幸好我讀高中時已經解嚴了,小蔣也掛了....

是說我覺得萬曆皇帝罷工以示對文官集團的抗議滿有創意的。

No comments :