Thursday, December 31, 2015

Chthonic/閃靈

Taiwan’s heavy metal star rallies fans to run for parliament on anti-China platform@the Guardian

This news reminded me that I have joined their 7th anniversary concert as a pipa, a Chinese musical instrument, player in the end of 2002.  The music, black metal integrating with Taiwanese folksongs, is really impressive.  I still remember some pieces, based on a famous Taiwanese folklore, and the place we practiced.  Also many thanks to the other teammates from the Chinese music club of National Taiwan University, who helped me catch up during the practices.

On the day of the concert, I was scared by the passionate fans.  But in the end, it’s a unique, impressive experience.  I’m so glad to have such an opportunity!

I just realized how this band had brought Taiwan, as a unique and independent entity, to international community.  Great job!  Very much appreciated.  Best wishes to Freddy and the band.

這幾天看到閃靈樂團在中正廟之前的自由廣場舉行鎮魂護國二十週年演唱會、同時也是主唱Freddy林昶佐的立委造勢晚會,不禁勾起與閃靈合作的回憶。2002年底,因著台大國樂團的關係,我與幾名團員加入了閃靈的排練,糊裡糊塗地參加了閃靈七週年冥誕的表演。我還記得那一個學期,好像是每週一天,背著琵琶坐公車到新生南路與忠孝東路交叉口,一個紅黑色調的地下室、像是pub的地方練習。曲目我還記得的有永劫輪迴(據說是林投姐的故事)和望你早歸等等(前兩天被泰祥學弟問到我才找到還有海息)。因為自己對台灣民謠的喜愛,加上閃靈的重旋律實在很難忘,我還記得一些片段。也記得有幾次黑豬學長幫我打節拍的練習過程。好像還有一次排練是在哪裡的錄音室。

其實當時就有聽其他國樂團的人說閃靈是個很有名的地下樂團。只是我完全沒接觸黑金屬或任何地下樂團,所以一直是霧煞煞。

演唱會是在台大體育館舊館。老實說我跟其他國樂團員一進場,看到滿場奇形怪狀瘋狂嘶吼的樂迷,一整個嚇到了...... Or2  我覺得這真是個難忘的經驗,也很高興有這樣的機會。

這幾天看到鄉民介紹原來閃靈的創作背景都是台灣民間故事,並結合黑金屬搖滾與國樂。這些國外媒體的報導,也證實了他們在國際上的知名度。真的很高興看到他們闖出了一片天。所謂的國際化,不就是這樣嗎?

祝福他們,也希望林昶佐當選!

在網路上找到當年閃靈七週年冥誕演唱會的評論:
批踢踢閃靈版精華區

另外,我覺得薰空和暮沉武德殿很催淚!

No comments :